Tuesday, November 10, 2009

KISAH HAMBA ALLAH YANG AMANAH KETIKA HIDUP DAN MATINYA


Ketika berlangsungnya perang salib, ad terdapat beberapa peristiwa yang menarik. Peristiwa ini adalah mengenai seorang penyelam (juru selam)muslim yang bernama ‘Isa’. Beliau membawa masuk sejumlah surat dan perbekalan ke Akka dengan cara mengikat di pinggangnya, pada waktu malam di saat musuh tidak sedar, beliau menyelam dan keluar dari tepi sebelah perahu pihak musuh.

Pada suatu malam diikat di pinggangnya tiga buah bungkusan berisikan satu ribu dinar dan sejumlah surat-surat yang berkenaan dengan urusan ketenteraan. Isa menyelam ke dalam laut, rupa-rupanya beliau menemui ajal. Berita mengenainya terlambat sampai kepada tentera yang menunggunya. Menurut kebiasaannya, bila beliau memasuki Bandar Akka, seekor burung akan terbang untuk memberitahu kamimengenai kehadirannya. Burung yang ditunggu-tunggu tidak datang, tentera yang menantinya khuatir jika Isa menemui ajal.

Setelah selang beberapa hari, sewaktu salah seorang penduduk berada di tepi laut Akka, tiba-tiba ombak telah membawa seorang yang telah mati lemas ke tepi pantai. Rupa-rupanya dialah juru selam Isa tersebut. Mereka menemui emas dan surat-surat di pinggangnya. Emas itu adalah kegunaan perbelanjaan para pejuang Islam. Tidak pernah diceritakan orang mengenai seseorang yang menunaikan amanah semasa hidup dan setelah mati kecuali lelaki (juru selam) ini.

1 comment:

  1. Salam..

    Kisah ini seperti dalam buku Perang Salib.
    Tapi tidak mengapa, ini satu perkongsian yang menarik.

    ReplyDelete